Rectificatie: Wat moet u weten?

Royce de Vries

22/01/25

Rectificatie: Wat moet u weten?

In onze digitale wereld kunnen woorden – en met name beschuldigingen – snel een eigen leven gaan leiden. Het internet maakt het makkelijk om uitingen te delen, maar de impact kan groot zijn, vooral als het gaat om onjuiste of schadelijke uitspraken. Regelmatig helpen wij cliënten die slachtoffer zijn van zulke publicaties en hun goede naam willen herstellen.
Wanneer heeft iemand recht op een rectificatie, en wat zijn de do’s en don’ts?

Wat is rectificatie?

Rectificatie is een middel om een onjuiste of misleidende publicatie recht te zetten. Volgens de wet (artikel 6:167 BW) kan iemand door een rechter veroordeeld tot openbaarmaking van een rectificatie als van een dergelijke publicatie sprake is. Denk bijvoorbeeld aan lasterlijke berichten of misleidende uitlatingen op sociale media, maar ook aan onjuiste beschuldigingen in nieuwsartikelen van traditionele media of juicekanalen.

De rechter maakt hierbij een afweging tussen twee belangrijke rechten: het recht op vrijheid van meningsuiting en het recht op bescherming van eer en goede naam. Een vordering tot het plaatsen van een rectificatie wordt in de rechtspraak gezien als een inbreuk op iemands vrijheid van meningsuiting. Daarom moet in een procedure – door de partij die de rectificatie wil – goed onderbouwd worden waarom een publicatie of beschuldiging onvoldoende feitelijke basis heeft. Daarnaast is van belang dat een rectificatie aan bepaalde vereisten voldoet. In de praktijk zien wij dat vaak dezelfde fouten worden gemaakt. Daarom geven wij in deze blog een overzicht van de do’s en don’ts.

Do’s bij rectificatie

  1.  Zorg voor een zakelijke en bondige rectificatietekst: De rectificatietekst moet vooral duidelijk maken (i) op welke publicatie of uiting de rectificatie betrekking heeft en (ii) wat hier onjuist of misleidend aan was.
  2. Geef duidelijke instructies over de wijze waarop de rectificatie geplaatst moet worden: Specificeer goed hoe een rectificatietekst geplaatst moet worden en voorkom dat een rectificatietekst ‘verstopt’ wordt of niet goed leesbaar is. Neem bijvoorbeeld eisen op over het lettertype, de lettergrootte, de kleur van de tekst en de kleur van de achtergrond. Ook de duur van de plaatsing is relevant, vooral als de rectificatie online geplaatst moet worden.
  3. Zorg voor zichtbaarheid: Een rectificatie moet goed vindbaar zijn, bij voorkeur op dezelfde plek als de oorspronkelijke publicatie. Denk bijvoorbeeld aan een artikel op dezelfde webpagina of een bericht in dezelfde socialemediapost.

Don’ts bij rectificatie

  1. Vorder geen ‘excuses’: Verreweg de meest gemaakte fout is dat men excuses vordert in een rectificatietekst. Een excuses of spijtbetuiging gaan over iemands (interne) gevoelens en kunnen dus onmogelijk door een rechter worden opgelegd.
  2. Geen extra commentaar: Gebruik een rectificatie niet om uw standpunt te versterken of aanvullende opmerkingen toe te voegen. De tekst moet zakelijk zijn en betrekking hebben op de beschuldigingen die onjuist of misleidend zijn.
  3. Overvraag niet: vorder geen rectificatie op de voorpagina van de krant, als de beschuldiging op pagina 8 in een klein nieuwsartikeltje heeft gestaan. Een vuistregel is dat de rectificatie op dezelfde plek moet staan als de oorspronkelijke publicatie. Als een rectificatie online geplaatst wordt, stel dan redelijke eisen aan de duur waarop deze online moet blijven staan.

Een krachtig middel

Rectificatie is een krachtig juridisch instrument om uw reputatie te beschermen. Maar het is belangrijk om de juiste stappen te volgen en zorgvuldig te werk te gaan. Ons advocatenkantoor heeft uitgebreide ervaring met mediarecht en staat klaar om u te adviseren en te ondersteunen.

Heeft u te maken met een onrechtmatige publicatie? Of wordt van u juist verlangd dat u een rectificatie plaatst? Neem vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier.

Sluit

Deel dit bericht op social media

Kopieer de URL uit bovenstaand vak. Of gebruik uw browser share optie.